Опис
Коли зіштовхуються континенти, вони видають громоподібний звук. Al-Qasar створюють саундтрек до цього розколу у своєму дебютному повноформатному альбомі "Who Are We?". Це музика для світу, що перебуває в русі, з його предками глибоко в минулому, але щось, що могло народитися лише в 21 столітті. Арабський фуз, як вони його називають, це бачення, яке є нахабно електричним і глибоко пов'язане зі своїм корінням.
Але воно мало певну відправну точку.
"Al-Qasar народився в паризькому районі Барбес, - пояснює лідер гурту Томас Аттар Белльє. "Я жив у Лос-Анджелесі, Парижі, Нью-Йорку, Лісабоні... Я хотів створити проект, співзвучний повсякденному життю людей, що живуть у цих міжнародних містах, щось різноманітне, радикально барвисте, зі свіжим, сучасним поглядом на те, як насправді виглядає суспільство сьогодні". Музиканти з'їхалися з Франції, Марокко, Алжиру, Єгипту та Сполучених Штатів. Почалися концерти, спочатку у Франції, потім у Європі та на Близькому Сході. Вони випустили EP, широко відомий Miraj, записаний у Каїрі. У той самий час Аттар Белл'є співпрацював з Емелем Матлуті та Діною Ель Ведіді, двома найяскравішими іменами в сучасній арабській музиці.
Робота над "Who Are We?" розпочалася у грудні 2020 року, коли Аттар Белл'є написав вісім треків, що здригаються та ревуть у майстерно контрольованому хаосі. Бас, барабани та традиційна перкусія створюють глибокий, непереборний грув для фундаменту, в той час як електричний саз та гітари будують стіну плачу зверху, а екстатичний голос марокканського вокаліста Джауада Ель Гаружа, занурений у своє гнавське виховання, черпає натхнення з історії, крокуючи в майбутнє.
Спираючись на багаторічний досвід роботи в лос-анджелеських студіях, продюсером альбому виступив Аттар Белльє. Who Are We? перекладає звук, що оселився в його голові, на щось фізичне, що збуджує дух, серце і ноги. Він невблаганний і наполегливий, як психоделічне свято на танцполі, з такою глибокою енергією, що змушує Аль-Касар звучати як найнебезпечніший весільний гурт у світі.
За роки, проведені за пультом управління, Аттар Белльє знайшов кількох хороших друзів у США, і вони з радістю допомогли проекту. Ален Йоханнес (Queens of the Stone Age, PJ Harvey) зводив платівку, а мастерингом займався володар Греммі Дейв Коллінз. Джелло Біафра з The Dead Kennedys став природним доповненням до "Ya Malak", його неповторний голос декламував переклад єгипетського революційного поета Ахмеда Фуада Негма, підносячи соціальну критику альбому і водночас демонструючи перший в історії англомовний запис творів Негма.
Джелло Біафра - не єдиний панк-герой, який з'явився на "Who Are We?". Лі Ранальдо з Sonic Youth нашаровує текстуровану, задумливу гітару на перші два треки, "Awtar Al Sharq" та "Awal". Розмашисті дрони охоплюють марокканський бендіровий грув, досягаючи магічних результатів. "Лі надіслав мені понад вісімнадцять гітарних треків, - здивовано розповідає Аттар Белльє. "Цього вистачило на цілий міні-альбом, і все було дуже добре. Найважче було вирішити, що не використовувати. Вібрація Лі просто ідеально вписувалася в те, що я намагався зробити з треком".
Магнітне тяжіння Аль-Касара притягнуло гучні імена і з інших континентів. Хенд Елраві, відома єгипетська співачка, з якою гурт познайомився в Каїрі, привнесла свій потужний голос у пісню "Mal Wa Jamal", арабський текст якої пропагує жіночо-орієнтований і смиренний погляд на проституцію та її наслідки. Як і в інших піснях альбому, її соціальна свідомість ретельно завуальована в образах. "Hobek Tawrat", наприклад, можна сприймати як пісню про кохання, з її спокусливим, дзвінким початком на електричному сазі, що переходить у щемливий голос нью-йоркського суданського новатора Алсара (Alsarah & The Nubatones). На перший погляд, він пропонує ковзаючу, чуттєву романтику, від якої перехоплює подих. Однак, в глибині душі вона є гострополітичною, оскільки Алсара закликає проти перевороту на своїй батьківщині, нарощуючи пристрасть з кожним куплетом - приспів є гаслом з нещодавніх демонстрацій.
Одним з найяскравіших досягнень гурту є трек "Barbès Barbès" - ода і вшанування району Парижа, де вперше зібралися гурт "Аль-Касар". Культовий Мехді Хаддаб (Speed Caravan) додав до треку свою віртуозну гру на уді. "Барбес - це гостра, дивовижна, історично алжирська і все ще не джентрифікована частина міста, - пояснює Аттар Белльє. "Як на мене, він є більш типовим для справжнього Парижа, ніж Ейфелева вежа чи Лувр. Там живуть справжні люди, там відбувається справжня культура". Хаддаб, який час від часу виступає з групою, відомий тим, що представив уд як рок-н-рольний інструмент. "Коли він грав на треку, це було так, ніби він підпалив його, він просто ожив".
"Who Are We?" - глибокий, хвилюючий альбом. Його інтенсивність ніколи не слабшає, музика, яка тягнеться з гіпнотичного коріння північноафриканського трансу і вплітає його в тканину з витонченою красою арабських гам та шоком і трепетом рок-н-ролу. Це сучасний фольклор, відображення крос-культурного суспільства, яким ми стали. Континенти зіткнулися, і результат - глибока магія. Хто ми такі? запитує Аль-Касар. Відповідь - на обкладинці альбому. Подивіться у дзеркало. Ми - це ти і я. Ми є тоді. Ми тут. Ми є зараз. І ми завтра.